Serviceavtal inklusive appstyrning

Tryggt och smidigt med serviceavtal & appstyrning

 

Allt fler av våra kunder ser fördelarna att kunna styra sin fjärrvärme via en app i telefon. I vårt serviceavtal Trygg Värme ingår smart appstyrning via vår samarbetspartner Ngenic.

 

En av de kunder som sett fördelen med Trygg Värme är Fredrik. Vi träffad Fredrik Hellström en härlig höstdag, när morgonen är lite kylig men luften krispig och solen strålar in genom fönstren.

 

– Det är under sådana här dagar som appstyrningen fungerar som allra bäst, då det är svårt att få till en jämn inomhustemperatur, konstaterar Fredrik.

Fredrik flyttade in ett 1,5 planshus med fjärrvärme 2010. I flera år tyckte han det var svårt att få till en jämn och behaglig inomhustemperatur. Speciellt under höst och vår när utomhustemperaturen växlar snabbt och solens instrålning påverkar inomhustemperaturen.

 

Tilltalar en ”tekniknörd”

 

När Fredrik fick nys om att vi lanserat serviceavtal inklusive appstyrning för två år sedan tvekade han inte;

– Jag är en tekniknörd, så jag gillar appen. Men det som fick mig att teckna serviceavtalet var känslan av tryggheten att ha ett serviceavtal om något skulle gå
sönder då värmeväxlaren börjar bli till åren.

 

Styrde inomhusklimatet under skidresan

 

Många är idag intresserade av att energieffektivisera och använda energin smartare. Något som är helt möjligt med appstyrningen. Fredrik berättar om en skidresa till Vemdalen där han, för att spara energi, sänkte temperaturen via mobilen när han åkte hemifrån. När det sedan var dags att packa ihop efter en veckas skidåkning, höjde han inomhustemperaturen igen via mobilen.

– Det var varmt och skönt lagom tills vi kom hem igen, konstaterar Fredrik.

 

Ökad inomhuskomfort

 

För många finns det pengar att spara genom att installera smart styrning av fjärrvärmesystemet. Men den största vinsten, enligt de flesta, brukar vara komforten.

– För mig var inte pris eller energibesparingen det väsentliga, då mitt hus är välisolerat och inte kräver så mycket energi. För mig är komforten viktigare, konstaterar Fredrik och berättar vidare att en servicetekniker från Lidköping Energi installerade enheterna och visade honom hur han skulle komma igång med appen;

– Appen är verkligen enkel, det är så skönt att kunna höja och sänka temperaturen genom ett knapptryck istället för att gå och styra direkt på värmeväxlaren.

 

Läs mer

 

Tillbaka till nyhetsarkivet